Vi samlas alla runt bordet

Din vinupplevelse börjar här. Med kvalitet, transparens och bra priser!

- Vi gör vin enkelt och roligt. Så alla kan vara med

- Vi säljer vin till människor, inte till smakdomare

Och inget gott vin utan en bra historia. Så här får du vår

En sydjysk köpmansfamilj som blåser digitalt liv i en dammig vinindustri

Vi är Steen, Christoffer, Julie och Tobias – en familj från södra Jylland som har gjort det till vårt uppdrag att skaka om en gammaldags vinindustri. Med Den Sidste Flaske har vi kombinerat bra merchandising, digitala lösningar och en gemensam passion för vin, så att vi kan göra det enkelt för dig att hitta bra flaskor till bra priser.

Allt började med 150 000 vinflaskor från ett konkursbo i Tyskland

Redan 2016 fyllde vin inte världen för vår familj. Men när Steen fick möjligheten att köpa ett tyskt konkursbo med över 150 000 flaskor vin till ett riktigt, riktigt bra pris, slog han till.

Och vi är glada att han gjorde det. För det var utgångspunkten för Downunder Wines, som kunde leverera bra vin till ett bra pris till danska stormarknader och vinbutiker. Med Steen vid rodret.

Men samtidigt som Downunder Wines tog fart på södra Jylland hände också något helt annat i Köpenhamn. Där öppnade Tobias vinbaren Tyskenhavn i Indre By.

Där kunde man få vin i hjärtat av Köpenhamn – men till gränspriser. Och vinet kom förstås från Downunder Wines. Från den vinbaren fick Tobias en ny idé som visade sig inte vara så bra. Men mycket viktigt för vår berättelse:

- 150 000 flaskor
motsvarande en flaska om dagen i över 400 år

- 2 månader
tog det innan de 150 000 flaskorna såldes

- 39,95 DKK
kostade ett glas vin. På en vinbar. I Köpenhamn

Allt började med 150 000 vinflaskor från ett konkursbo i Tyskland

Allt började med 150 000 vinflaskor från ett konkursbo i Tyskland

Allt började med 150 000 vinflaskor från ett konkursbo i Tyskland

- 46 000 DKK
sålde DSF för i det första försäljningsmailet

- 7 flaskor vin
var full i Thailand innan den goda idén kom

- 2759 lotter
vi har förvärvat sedan 2016

Med Downunder Wines fortsatte Steen att köpa upp konkursbo och sålde dem vidare till bra priser. Men den kunde inte stå ensam. Därför introducerade han något som vinindustrin i Danmark inte sett tidigare. Men som han har lång erfarenhet av inom andra branscher: Nämligen frihandel.

Med en kombination av konkursbo & restlotter, frihandel och ett spirande samarbete med vinhus i Europa – började Downunder Wines verkligen bli en seriös aktör på den danska vinmarknaden.

Det gick mindre bra med Bacchus Box-satsningen. Trots att det var många kunder som ville köpa vin på nätet kunde Julie och Tobias inte få prenumerationssystemet att fungera ekonomiskt.

Och allt började se illa ut. Vi var tvungna att göra något.

Så vi åkte till Thailand i två veckor. Att komma på ett onlinekoncept som skulle kunna generera vinst på efterfrågan vi kunde känna. Så vi kom fram till en ny kurs tillsammans.

En kurs där vi frågade kunderna vad de ville ha. Och svaret var tydligt: ​​Kvalitet. Genomskinlighet. Bra priser. Så här föddes The Last Bottle.

Familjen samlas igen i Aabenraa

För oss har företag och familj alltid varit sammanlänkade. Vi njuter av att kunna umgås varje dag och arbeta med något vi alla älskar.

Men Julie och Tobias bodde i Köpenhamn, medan lager och kontor låg i Aabenraa. Detta resulterade i ganska många långa pendlingar. Så en kväll på restaurang Fleisch i Köpenhamn gjorde de en lista över för- och nackdelar. Och Aabenraa vann.

Några år senare flyttade även Christoffer tillbaka till Sønderjylland med sin fru. Så nu var hela köpmansfamiljen samlad igen. Det var vettigt för både Downunder Wines och Den Sidste Flaske, som blev mer och mer integrerade med varandra. Och när det började komma barnbarn var det en trevlig bonus att ha morfar och mormor precis runt hörnet.

Men innan vi kommer så långt in i historien finns det bara en viktig händelse vi måste komma ihåg. Något som förändrade allt för våra två företag.

- 287 kilometer
pendlar från Köpenhamn till Aabenaraa bev till 383 000 steg

- 3 barnbarn
bor nu nära farmor och farfar

- 12 759 flaskor vin
vi hade i lager. Sedan

Familjen samlas igen i Aabenraa

Coronakrisen orsakade en explosion av order

Coronakrisen orsakade en explosion av order

- 275 436 flaskor
packades och skickades ensam i april 2020

- 680 procent
ökade vår omsättning jämfört med föregående år

- 3 351 kvadratmeter
lagret var nu fyllt med vin till en höjd av 6 meter

När pandemin drabbade hela världen 2020 vände den upp och ner på allt. Även för oss. Från den ena dagen till den andra tumlade orden till en helt ny nivå. Och bara i april sålde vi mer på Den Sidste Flaske än vi gjorde under hela 2019. Plötsligt blev möjligheten att köpa vin online på ett enkelt och överskådligt sätt ännu mer meningsfullt för våra kunder.

Och sedan den förändringen under krisen har det faktiskt bara blivit bättre och bättre.

Detsamma upplevde vi för Downunder Wines, där vi hade avtal med mer än 35 vingårdar runt om i Europa. Vi hade förstås en tro på att vårt vinäventyr skulle bli en succé, men vi vågade inte hoppas på att det skulle gå så snabbt som det gjorde.

Därför var det plötsligt inte längre logiskt att Den Sidste Flaske och Downunder Wines var två olika företag. Och vi delade redan lager, kontor och DNA.

Så varför inte göra allt enklare och mer transparent? Varför inte slå samman de två företagen till ett?

Från att driva ett par till ett gemensamt familjeföretag 2025

I januari 2025 kunde vi äntligen föra samman våra två företag på samma sätt som de hjälpt till att föra samman våra familjer. Det blev företaget med det officiella namnet DSF Wines A/S. Länge var det en formalitet, eftersom företagen var så tätt integrerade att det var svårt att skilja dem åt.

Men det gav oss samtidigt en väldigt speciell möjlighet att dra åt samma håll. Och i ännu större utsträckning skulle vi kunna ge våra kunder den kvalitet, transparens och bra priser som vi älskar att ge dem varje dag.

Och vi skulle bättre kunna dela och blanda de erfarenheter som redan finns i de två företagen. Till förmån för både storhandlarna, restaurangerna, kaféerna och dig som samlar familj och vänner runt middagsbordet.

- 24 anställda
kunde nu officiellt kalla sig kollegor

- 2 företag
bli en, men vi hade redan en gemensam kock

- 1 familj. 1 företag. 1 mål
Att göra gott vin tillgängligt för alla

Från att driva ett par till ett gemensamt familjeföretag 2025
Kvalitet
Vi jobbar bara med vin som vi själva har smakat och kan stå i god för. Från de största europeiska vinhusen till små pärlor vi har hittat på överblivna partier. Varje flaska är noga utvald med dig i åtanke
Gennemsigtighed
Hos oss vet du alltid vad du betalar för. Inga dolda avgifter, inga komplicerade vinkoncept. Bara ren vinhandel med ärlighet i fokus. Vi berättar historien bakom varje flaska, så att du kan göra det bästa valet själv. För dig
Bra priser
Vi har en enkel filosofi: Vi köper i bulk, skär bort mellanhänderna och skickar besparingarna vidare till dig. Det betyder att du kan få kvalitetsvin till priser som kommer att överraska dig. Och skapa en god stämning runt bordet – och i kassan

DSF Årlige Vækst

Antal ansatte Flasker solgt Vækst i %
2019 5 300k 170%
2020 13 1,1 mil. 93%
2021 14 1,75 mil. -25%
2022 17 1,5 mil. -7%
2023 17 1.35 mil. +22%
2024 24 1,9 mil. +22%